skip to Main Content

Grøn

Mogens_Gissel_Grauballemand

Mogens_Gissel_Grauballemand

GRØN

En formiddag i septemper ringer Jens Bohr fra Corner. “Corner har den tanke at benytte Norskehuset til et fælles projekt baseret på farven grøn, kan du skrive noget til kataloget om grøn”. Jeg fik fremmumlet et definitivt nej, jeg interessere mig overhovedet ikke for grøn eller noget i den retning, men spurgte mærkeligt nok til en deadline. På min gåtur til værkstedet – hvorfor spørger de mig – det må være “Grauballeman” et stort helt grønt billede som var det eneste jeg viste på Corner i 2018. Det hænger i dag på Moesgård museum.

Grøn er en banal farve et juletræ uden pynt. På værkstedet så jeg i et vindue grønt helt ud til karmen med små blå huller til himlen. Tæt på vinduet er der et stort træ hvis tynde grene dansede blidt i vinden, jeg havde ikke set det på den måde før. Det træ gjorde nar ad mig. Selvfølgelig var det ikke træet, det var mit syn og den telefonopringning, hjemme igen ringede jeg til Jens og tog i mod opfordringen, synet gemmer jeg til et højformat.

Grøn kaldes den farvefornemmelse der skyldes lys inden for bølgelængdeområdet 5000 – 5400, og er den farve det menneskelige øje er mest følsom for, i følge leksikon.

Jeg husker den matgrønne farve på væggene i Valdemarsgade skole i Aarhus, der har nok været gode psykologiske begrundelser for valget, men cellerne i de gamle statsfængsler var lyserøde. Nogle meget lysegrønne næsten hvide er fremragende i sydvendte stuer med sol. Nogle mørkere nuancer egner sig som baggrund for fordybelse og koncentration, skriveunderlag og billardfilt. En lysende grøn trykker speederen i bund om natten på landevejene.

Hvis jeg skal svare hurtigt på hvilke malere jeg forbinder med grøn er det Delacroix og Tolderen. Delacroix, romantikens fyrtårn som Napoleon og Beethoven. Måske det første led i farvens frigørelse fra tegningen. Hans brug og tanker om farven har inspireret malere i generationer. I sin yderlighed Seurat der arbejdede med et system hvormed man kunne frembringe et kunstværk, balance mellem præcise modsætninger i en anonym pointelistisk stil. Han var Marcel Duchamps yndlingskunstner.

Tilbage til Delacroix. Jesus på Genesaret Sø et “lille” maleri 60 x 73 cm fra 1854 koloritten er dramatisk, ikke mindst i det grønne oprørte hav der fylder det meste af billedet. Jesus hviler rolig med sin glorie i forstavnen, mens hans disciple og kommende apostle klamrer sig til hvad de kan få fat i, en voldsom dramatisk scene, men det er det grønne hav jeg husker.

En af det moderne maleris pionerer, Tolderen Rousseau, som aldrig har været tolder, med sine grønne urskove orange appelsiner og aben i regnvejr.

Der er selvfølgelig Vincent, men han er ligesom nogle af bjergene i Tour de France uden for kategori. Den eneste grund til at han ikke forlængst er blevet helgenkåret af Paven er at han ikke var katolik og begik selvmord.

Bacons grønne hyler (træk en gaffel med spidsen nedad i en porcelænstallerken) det samme gør hans motiver, det hele hænger sammen. Man kunne fylde adskillige museumssale med dansk maleri hvor grøn spiller en afgørende rolle. Der er adskillige interessante malere imellem, hvilket ikke kun skyldes farven, lige fra kølige grønne i Giersings fynske landeveje til Willumsens skrigende aftensuppe. Landskabsmaleriet åbnede vejen for en mere abstrakt kunst, landskab og den grønne farve forsvandt stille og roligt og ses sjældent i nyere udstillinger. Måske er grøn gammeldags som naturen.

Corners plakat og logo er grøn og fra dengang Corner var ung. Det er på grund af alderen et fremragende logo på linie med etiketten på grøn tuborg.

Henning Christiansens grønne øre.

Peter Pan og Kermit.

Problemet med grøn er at den er blevet hot den er blevet in, ikke farven grøn, men ordet grøn, alt kan ikke blive grønt nok, grøn tænkning, grøn energi, Den grønne omstilling o.s.v. Grøn er blevet signal, grøn afløser rød i det politiske, eller det blandes. I farvernes verden kan det frembringe en ubehagelig brun farve.

Muhameds flag var grønt, og en vigtig del af muslimske staters flag. Grøn sniger sig ind på hylderne i supermarkederne, selv om den ikke kan slå rød gul og sort som blikfang for ugens tilbud. I Matas er den lys kølig og sval grænsende til turkis.

Det er efterår nu, grøn skifter til gylden i Tolderens pariseralle’er.

MG okt. 2020

Back To Top